Digitaliseer je diensten

Als zelfstandig leerondersteuner was je waarschijnlijk gewend om je diensten één op één of in kleine groepjes uit te voeren, in je praktijk of op een school. Sinds de coronacrisis ziet het leven er opeens heel anders uit. Begeleiding op school zit er voorlopig niet in en veel ondersteuners kiezen er voor om ook de één op één begeleiding anders in te richten. 

Nieuwe manier van werken

Gesprekken die normaal face to face plaatsvinden gebeuren nu telefonisch of via videobellen. Instructies en materialen worden opgestuurd… Niet ideaal, maar een poosje kun je er best mee overbruggen.

Om me heen hoor ik heel regelmatig dat de nieuwe manier van werken veel energie kost. Dat is logisch, want je moet wennen aan deze nieuwe manier van werken en je bent waarschijnlijk ook niet gewend om zo veel uren achter een scherm zitten.

Langere termijn oplossing

Voor de langere termijn zijn dit natuurlijk geen wenselijke oplossingen. De leerlingen die je begeleidt krijgen niet de hulp die ze nodig hebben. Bovendien breng je met deze hapsnap dienstverlening de continuïteit van je je praktijk in gevaar. Je kunt deze periode beter gebruiken om goed na te denken over hoe je jouw diensten echt goed kunt digitaliseren.

Als je de basis van je digitale aanbod op orde hebt, scheelt je dat enorm veel tijd en energie. Hierdoor houd je tijd over in je werkdag, die je natuurlijk naar wens kunt vullen, of niet 😉

Welke diensten bied je aan

digitaliseer je aanbod

Begin eens met op een rijtje zetten hoe jouw trajecten er uit zien. Ga bij jezelf na uit welke stappen jouw begeleiding bestaat. Wat doe je bijvoorbeeld altijd met kinderen die moeite hebben met rekenen? Welke tips en trucs geef je die kinderen mee, hoe moedig je ze aan, wat voor soort oefeningen laat je ze doen? 

Als je de stappen helder op een rij hebt, zou je dit je standaard procedure kunnen noemen. Nu is het zaak om deze procedure te vertalen naar iets dat je altijd kunt aanbieden, zonder dat je daar zelf elke keer tijd aan kwijt bent. Dit kun je bijvoorbeeld doen door het maken van online instructievideo’s, een reeks oefeningen, digitale werkbladen of presentaties die je opneemt en online aanbiedt.

Hoe bied je je diensten aan

Er zijn veel verschillende tools waarmee je je aanbod kunt digitaliseren. Je kunt het zo ingewikkeld  maken als je wilt. Zelf bied ik bijvoorbeeld een (gratis) cursus aan via een mailprogramma. Op deze manier een training aanbieden is een kwestie van een keer tijd investeren om alle cursusonderdelen klaarzetten in opeenvolgende e-mails en mensen de mogelijkheid geven om zich in te schrijven. De mensen die zich inschrijven krijgen automatisch alle cursus e-mails toegestuurd, daar hoef ik zelf niets meer voor te doen.

Er bestaan ook verschillende programma’s waarmee je een hele cursusomgeving kunt inrichten. In zo een omgeving kun je verschillende cursussen opzetten en de toegang tot elk van de cursussen apart regelen. Zo kun je bijvoorbeeld je rekeninstructies afschermen voor de mensen die spellingsinstructies nodig hebben of het vervolg op een cursus pas beschikbaar stellen als de basis is doorlopen, etc.

Natuurlijk is het, als je je begeleiding digitaliseert, wel belangrijk dat je ruimte laat voor contactmomenten. Leerlingen begeleiden blijft mensenwerk. Ook hier zijn genoeg tools voor op de markt. Zo kun je bijvoorbeeld met een agenda-app leerlingen (of ouders) zelf (video-)bel afspraken in laten plannen op momenten die jij van te voren hebt aangegeven.

Niet iedereen voelt zich even zeker in het gebruiken van computers en de mogelijkheden van het internet, dat hoeft ook niet. Ik denk, kijk en doe graag met je mee.

Gerelateerde berichten

Type uw zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven
error: Deze tekst kan niet gekopieerd worden