Hoe kun je er als school voor zorgen dat je een goede eerste indruk achterlaat aan ouders die op zoek zijn naar een school voor hun kind(eren)? Natuurlijk helpt een verzorgt schoolgebouw en een leuk plein om op te spelen. Mensen baseren hun schoolkeuze echter niet op hoe een school er uit ziet. Zij kijken naar de uitstroom-resultaten, maar letten vooral ook op het gevoel dat ze krijgen, de klik die ze voelen. Het maken van een goede eerste indruk is dan ook belangrijk, in veel gevallen krijg je geen tweede kans om de eerste indruk te veranderen.
Situatieschets
Stel, je bent ouder van een kind dat binnenkort 4 wordt. Je kent de wijk waarin je woont wel, maar in scholen heb je je nooit echt verdiept. Je kent ook weinig andere mensen in de buurt met kinderen die al naar school gaan. Wat doe je om aan informatie te komen waarop jij de schoolkeuze voor je kind gaat baseren?
Google is je beste vriend: je zoekt op scholen in jouw woonplaats. Fijn, ze hebben allemaal een website waar je even op kunt rondneuzen op zoek naar de klik. De websites spreken echter niet echt tot de verbeelding. Je wilt sfeerproeven en een beeld vormen van de school, maar je ziet lappen tekst en bent eigenlijk al afgehaakt.
Eerste indruk
Ouders willen graag een goed gevoel hebben bij de schoolkeuze die zij maken voor hun kind(eren), de eerste indruk die je wekt is dus belangrijk. Dit doe je niet door lange lappen tekst vol vaktermen te delen op je website, de gemiddelde ouder neemt de tijd niet om deze door te ploeteren, of heeft daarna alleen maar meer vragen. Maak daarom van je website geen statisch boekwerk, maar juist een aantrekkelijke “reclamefolder” voor jouw school.
Een website is een mooie tool om een goede eerste indruk mee te wekken. Als je het mij vraagt kan de website van een school niet zonder goede “introductie-voor-nieuwe-ouders” pagina. Hier vertel niet alleen dat je voor goed onderwijs gaat (dat mag je als ouder van alle scholen verwachten), maar vertel je juist wat de school uniek maakt. Laat enthousiaste ouders/kinderen/leerkrachten aan het woord om een positief beeld te schetsen. Maak ongegeneerd reclame voor jezelf, zonder te overdrijven natuurlijk. Beschrijf op deze pagina ook hoe de aanmeldprocedure is en nodig mensen uit voor een rondleiding. Maak het zo eenvoudig mogelijk, bijvoorbeeld door een klik op een knop of het invullen van een formuliertje.
Val op
Wil jij met de website van school ook positief opvallen en een positieve eerste indruk achterlaten? Zet dan eens alles wat jouw school bijzonder maakt op een rijtje en verwerk dit tot een pakkende, wervende tekst. De eerste indruk telt: maak het een positieve!
Kom je er alleen niet uit, of heb je de tijd niet om de website van school eens onder handen te nemen? Neem dan eens contact met mij op, ik help je graag.