Als je website prima op orde is en een goed beeld schetst van de school en het onderwijs dat geboden wordt, ben je er nog niet. Een website is een vrij statisch geheel, waar je als ouder weinig feeling mee krijgt. Naast je website is het dan ook aan te raden om sociale media in te zetten om het beeld te schetsen dat jij als school wilt uitstralen.
Situatieschets
Stel, je bent ouder van een kind dat binnenkort 4 wordt. Je kent de wijk waarin je woont wel, maar in scholen heb je je nooit echt verdiept. Je kent ook weinig andere mensen in de buurt met kinderen die al naar school gaan. Wat doe je om aan informatie te komen waarop jij de schoolkeuze voor je kind gaat baseren?
Je bezocht de websites van scholen in jouw buurt, maar vond er niet wat je zoekt. Onpersoonlijke, lange lappen tekst… Je kunt er helemaal niets mee. Als je ’s avonds even door je Facebook tijdlijn zit te scrollen zoek je eens op de namen van de scholen in jouw buurt: je vindt 1 van de 3 scholen waar je meer informatie over wilt hebben en klikt door naar de Facebookpagina van de school. Het laatste bericht is al een paar weken oud en eigenlijk word je er niet veel wijzer van.
Nu je toch op Facebook aan het zoeken bent, besluit je ook even in de lokale vraag en aanbod groep een oproepje te doen:
“Ik ben op zoek naar een fijne school voor mijn kind in de puntjepuntje wijk. Wie heeft er tips?”
Fijn, dat levert tenminste wat op: de ene na de andere reactie plingt op op je beeldscherm. Je leest ze door, maar al snel kom je tot de ontdekking dat dit je niet echt verder helpt. Zo veel mensen, zo veel meningen. Verward leg je je telefoon weg. Je hebt nog steeds geen idee wat elke school biedt en welke de leukste/beste is.
Creëer je eigen beeld
Sociale media speelt een steeds prominentere rol in ons dagelijkse leven. Waar je vroeger (ja, zo oud ben ik) nog gebruik maakte van een encyclopedie of het telefoonboek, kun je tegenwoordig alles online op zoeken. Het gemak van internet is natuurlijk enorm, maar wist je dat ook sociale media platformen steeds vaker worden gebruikt als zoekmachine? Als je zelf geen controle uitoefent op wat er over jou/de school te vinden is op sociale media, dan laat je een grote kans om positief op te vallen liggen.
Zet sociale media in om het beeld te schetsen dat je als school graag wilt uitstralen.
Naast een enthousiaste website, kun je sociale media inzetten om mensen te betrekken bij de school. Via sociale media platformen kun je vrij eenvoudig de eigen visie en beeldvorming van de school uit dragen. Het kost je alleen wat tijd en een beetje creativiteit. Als je sociale media slim inzet, zul je vrij snel merken dat je “ambassadeurs” (enthousiaste ouders en leerkrachten) het werk voor je doen. Ze reageren op de dingen die de school post, noemen de school in leuke berichten, verwijzen mensen die op zoek zijn naar een school door, etc. Sociale media werken als een soort nieuwerwetse tamtam, het is dus verstandig om zelf aan de bron te staan.
Maak de keuze makkelijk
Als we terugkijken naar de situatieschets, zou de zoekende ouder nu al veel eerder in zijn/haar zoektocht een gevoel hebben bij de school. Als dat gevoel goed is, zal de ouder eerder geneigd zijn om een afspraak voor een rondleiding te maken en zijn/haar kind in te schrijven.
Door zelf het heft in handen te nemen en het gewenste beeld van de school uit te dragen, kun je voor nieuwe ouders dus de keuze voor jouw school makkelijker maken.
Aan de slag met sociale media
Als je na het lezen van dit artikel denkt “Leuk Bonny, die sociale media, maar waar moet ik beginnen en waar haal ik de tijd vandaan?” neem dan eens contact met mij op. Ik help je graag.