Over sociale media heb ik al vaker geschreven. Zo ben ik er van overtuigd dat het slim inzetten van sociale media je kan helpen met het schetsen van een positief beeld van de school, dat je het prima kunt inzetten als hedendaagse tamtam en dat het bijdraagt aan de ouderbetrokkenheid .
Toch zijn er niet veel scholen die slim gebruik maken van sociale media. Misschien komt dat door de hoge werkdruk onder leerkrachten of wellicht heeft de verscherpte privacy wetgeving er iets mee te maken. Het zou ook zomaar kunnen dat je sociale media wel wilt inzetten, maar dat je niet weet wat je dan eigenlijk moet posten.
De tijd dat je onbezorgd foto’s van blije kinderkoppies kon delen op sociale media is geweest. Mensen zijn huiverig voor wat er gedeeld wordt en wie dat allemaal te zien krijgt. Toch kun je ook zonder dat je foto’s van kinderen plaatst hele waardevolle dingen delen als school.
Wat zou jij als ouder willen weten?
Denk je dat eens in. Je kind gaat naar een school, natuurlijk hebben zij een schoolgids en krijg je af en toe een kattebelletje. Zou het fijn zijn om tijdens het scrollen door je sociale media te ontdekken wat de leerdoelen van een bepaalde periode zijn of hoe handig zou het zijn als je er nog even aan wordt herinnert dat je kind morgen sportdag heeft.
Denken vanuit je doelgroep is cruciaal als je slim gebruik wilt maken van sociale media. Maar je kunt daar natuurlijk ook een twist aan geven: wat wil jij graag dat ouders weten? Wil je graag gezonde tien uurtjes stimuleren, hen helpen herinneren aan een informatie-avond, zoek je nog hulpouders ergens voor? Door hierover berichten te delen op je sociale media kanalen, kun je ouders (je doelgroep) makkelijk bereiken, zonder dat het als pushen van informatie wordt ervaren. Een groot voordeel van sociale media berichten is bovendien dat deze zich makkelijk laten delen en mensen elkaar er in kunnen “taggen”. Dat maakt nieuwsgierig en zorgt weer voor een grotere betrokkenheid en een beter bereik van je boodschap.
Wat plaats je op je sociale media kanalen?
Om het makkelijk voor je te maken verzamelde ik een hele rits ideeën waar je sociale media posts over kunt maken. Deze ideeën kun je steeds opnieuw gebruiken en aanpassen naar jouw eigen situatie. De eerste 10 van deze ideeën kun je gratis downloaden als e-book. Bij dit e-book krijg je ook een aantal e-mails vol met tips over vooruit plannen, beeldmateriaal en n.
Wil je meer inspiratie en (bijna) eindeloos veel content kunnen maken, dan kun je ook mijn e-book met nog eens 50 ideeën aanschaffen voor slechts € 5,95.