fbpx

Sparkt jouw werk joy? Zo word je blij van je werk

Je hebt vast wel eens gehoord van Marie Kondo*, een van de bekendste opruimgoeroes van deze tijd. Marie heeft één vraag die zij stelt bij alle spullen in huis: Does it spark joy? (Word je er blij van?) Alleen als het antwoord ‘ja’ is mag je het item houden en op een geschikte plek opbergen. 

Misschien vraag je je af waarom ik begin over opruimen van je huis, terwijl ik zelf best een rommelkont ben én mij niet bezighoud met opruimen, organisen, ontspullen of hoe de laatste trend ook heten mag. De reden daarvoor is dat je Marie Kondo’s vraag ook kunt gebruiken om je werkzaamheden eens langs de lat te leggen. Word jij blij van alle taken die je op je bordje heb liggen?

‘Marie Kondo’ je werk

Door jezelf regelmatig af te vragen of je (nog) wel blij wordt van wat je doet, kun je er voor zorgen dat je met meer energie en plezier je werk doet. Passen de werkzaamheden waar je druk mee bent nog bij jouw doelen en dromen? Brengen ze je stap voor stap dichterbij die doelen en dromen? Of geven deze werkzaamheden je wel een druk gevoel, maar leiden ze je eigenlijk alleen maar af van je doel?

Hoe pas je de Marie Kondo methode toe?

Stap 1: bijhouden

Houd eens een poosje bij wat je zo al doet op een dag. Als je het uitgebreid wilt aanpakken kun je ook de tijd die je besteedt aan de werkzaamheden noteren. Ikzelf gebruik vaak mijn to do lijst hier voor: ik schrijf op wat ik gedaan wil hebben, als ik aan een taak begin zet ik de starttijd erbij, als het klaar is ook de eindtijd. Aan het einde van de dag kan ik dan precies zien hoeveel tijd ik aan taken heb besteed, maar ook hoeveel tijd er niet genoteerd is. Met andere woorden, op deze manier maak je ook je niet-productieve tijd inzichtelijk. Als ik werk aan dingen die niet op mijn lijstje staan dan noteer ik die natuurlijk ook. 

Stap 2: Does it spark joy?

Kijk eens kritisch naar de taken op je to do lijst. Welke taken hebben je dichter bij je doelen/ dromen gebracht en hoeveel tijd was je daar mee bezig? Vergelijk dat eens met de totale tijd die je bezig bent geweest? Ben je dan tevreden over hoe jij je tijd hebt verdeeld? Elke keer als ik deze oefening doe, ontdek ik weer een taak waarvan ik vind dat die moet, maar die me niet verder brengt. Deze taken kosten vaak veel tijd, maken je niet gelukkiger en kun je misschien wel beter niet meer (zelf) doen. 

Stap 3: Stoppen of uitbesteden

De taken waar je veel tijd aan kwijt bent, maar waar je niet gelukkig van wordt of die niet bijdragen aan het bereiken van je doel kun je beter schrappen van je to do lijstjes. Ze leiden af, geven je een onnodig druk gevoel en kunnen er voor zorgen dat je geen plezier meer in je werk hebt. De ideale basis voor een burnout.

word blij van je werk mbv deze printable

Als rigoureus stoppen met activiteiten niet tot de opties behoort, kijk dan eens of je ze kunt uitbesteden. Misschien zijn er collega’s die wel blij worden van taken waar jij niets mee kunt, laat je financiën over aan een boekhouder, werk samen met een (virtueel) assistent, er zijn legio opties.

Stap 4: herhaal

Herhaal stappen 1 tot en met 3 regelmatig als je net als ik een notoire “ja-zegger” bent. Taken aan je to do lijstje toevoegen is zoooo makkelijk, de kunst is om er voor te zorgen dat het taken zijn die je verder helpen naar je doelen & dromen. Dat je blij wordt van je werk

Mocht je hulp nodig hebben met het Marie Kondo-en van je werkzaamheden, laat het me dan gerust weten. Om je alvast op weg te helpen kun je in hier mijn lijst om je taken op bij te houden downloaden.

*: Ken je Marie Kondo niet? Bekijk dan hier haar werk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Type uw zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven
error: Content is protected !!