fbpx

Zo maak je een goede planning

De dagen vliegen voorbij en je bent altijd maar druk, druk, druk; toch heb je het gevoel dat je niets gedaan krijgt. Herken je dat? Dikke kans dat je je laat leiden door de taken die op je bordje liggen, zonder daar met een vooropgezet plan naar gekeken te hebben. Een planning kan je helpen meer rust te creëren terwijl je ook nog eens veel meer gedaan krijgt.

Een goede planning begint bij het begin

Dat is natuurlijk een open deur. De eerste stap in een goede planning is weten wat er allemaal gedaan moet worden. Begin dus bij het begin: een braindump.

Hoe doe je een braindump?

  • Neem papier (een los blad of je favoriete notitieblok) en een pen of potlood waar je graag mee schrijft,
  • Zorg dat je 10 tot 30 minuten even niet gestoord kan worden,
  • Schrijf alles wat in je op komt op je blad. En met alles bedoel ik ook echt alles: boodschappen, ideeën, afspraken, taken, huishoudelijke klussen, alles waar je in die 10 tot 30 minuten aan denkt,
  • Geef jezelf de tijd: als je eenmaal begint te schrijven komt de rest vaak vanzelf boven borrelen;

Als er niets meer in je op komt, ben je klaar met de eerste stap op weg naar een goede planning.

Prioriteren

Bekijk eens goed wat je zojuist allemaal hebt opgeschreven en stel jezelf de volgende vragen:

  • Welke van deze dingen zijn het belangrijkst?
  • Welke (kleine) dingen kan ik nu gelijk* doen?
  • Welke dingen kosten mij de meeste tijd?
  • Welke dingen kosten mij de meeste moeite?

Geef de antwoorden op elke vraag bijvoorbeeld een eigen kleur met een marker, dat maakt het lekker overzichtelijk.

Natuurlijk kunnen er ook hele belangrijke kleine dingen zijn, die je nu gelijk kunt doen. Kleur ze dan bij voorkeur in de kleur van “nu gelijk”, dan heb ze straks gelijk gedaan.

Doen

Neem nadat je bovenstaande oefening hebt gedaan de tijd voor het maken van je planning. Gebruik hiervoor je agenda of gebruik dit handige (blanco) maandoverzicht, dat je elke maand opnieuw kunt gebruiken.

Begin gelijk na het prioriteren of kies een moment om te starten.

  • Doe de dingen die je hebt aangemerkt als “kleine dingen die je nu gelijk kunt doen”,
  • Bekijk je belangrijkste dingen, schat in hoeveel tijd je voor elk “ding” nodig hebt (heb je geen idee, neem dan ruim de tijd) en blokkeer voor elk item van deze categorie een dag en tijd in je agenda waarop je hiermee aan de slag gaat,
  • Bekijk de tijdrovende dingen: kun je deze opsplitsen in kleinere stappen? Bijvoorbeeld, in plaats van “30 rapporten schrijven”, kun je ook zeggen “ik schrijf er de komende week elke dag 4”. Maak zo alle tijdrovende dingen behapbaar en plan hier tijd voor in,
  • Bekijk voor de dingen die je veel moeite kosten of jij wel de uitgelezen persoon bent om deze dingen op te pakken. Is er niet iemand in je team waar je dit aan kunt overlaten? Kun je het samen met iemand doen? Is uitbesteden aan een virtueel assistent misschien een optie?,
  • Als jij toch degene bent die met de lastige dingen aan de slag moet, kijk dan eens wat je nodig hebt om deze dingen moeitelozer te maken: kun je iets leren, bestaan er handige tools? Plan tijd in om dit uit te zoeken voordat je aan het “ding” zelf begint.

Om je nog verder op weg te helpen maakte ik een handige printable: een planner voor in de klas. Je kunt deze planner hier gratis aanvragen. Bovendien krijg je er dan een aantal mailtjes vol met tips over plannen en timemanagement bij.

*: met nu gelijk bedoel ik gelijk na het maken van je lijst, deze dingen mogen niet langer dan 5 minuutjes duren om gedaan te zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Type uw zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven
error: Content is protected !!