Doorbreek de cirkel

Leerkrachten zijn doorgaans mensen vol passie, van het type dat zich niet wil laten kennen, dat doorgaat als ze eigenlijk niet meer kunnen, met het belang van de klas in het achterhoofd. Extra taken die in eerste instantie niet tot het takenpakket van een leerkracht behoren, worden, onder het mom van “er is niemand anders om het te doen” of “het hoort er nu eenmaal bij” bij leerkrachten ondergebracht. Gelukkig hadden zij toch nog niets te doen…

 

Dat een leerkracht het welzijn van de klas voor ogen houdt is nobel, maar het brengt hem nergens.

 

Passion trap

De hoge werkethos van leerkrachten is een van de redenen waardoor zij min of meer zelf de scheefstanden in het onderwijs in stand houden. Zolang zij niet op hun strepen gaan staan, niet duidelijk aangeven dat genoeg genoeg is, en maar zwijgend accepteren dat hun grenzen keer op keer met voeten worden getreden, zal er vrees ik weinig verbeteren aan de werkdruk onder leerkrachten. Deze vicieuze cirkel van steeds maar een tandje harder gaan om de boel draaiende te houden wordt ook wel de passion trap genoemd. Het is hoogtijd om deze passion trap te doorbreken.

Werkdruk verlagen

Als onderwijs echt passend moet zijn, dan zal er het nodige moeten veranderen in het huidige onderwijs. Een leerkracht voor een klas van 30 kinderen is zeker niet ideaal als je nagaat dat er van de 30 leerlingen zeker 10 speciale onderwijsbehoeften hebben. Meer handen in de klas, in de vorm van een onderwijsassistent kan een uitkomst zijn. De werkdruk wordt echter niet alleen veroorzaakt door wat er in de klas gebeurd. Je kunt ook op andere manieren de werkdruk van leerkrachten verlagen.

Doen waar je goed in bent

Onderwijsland is vrij traditioneel en veranderingen doorvoeren kost tijd. Om van leerkracht weer een aantrekkelijk beroep te maken, zal er echter wel het een en ander moeten veranderen. De werkdruk is een groot probleem, dat met de huidige middelen in het onderwijs niet op te lossen lijkt.

Bekijk het eens wat zakelijker en laat een ieder doen waar hij goed in is. Leerkrachten laat je onderwijzen, lessen voorbereiden en kennis delen en voor alle administratieve randzaken zet je een administratieve kracht in.

Een administratieve kracht kan een hoop frustratie wegnemen.

Administratie zorgt bij veel mensen voor frustratie; ze vinden het niet leuk, weten niet goed genoeg hoe het werkt en het kost ze onnodig veel tijd; niet zo gek dus dat ze er niet op zitten te wachten. Een administratieve kracht neemt je die frustratie graag uit handen.

Als je een een ieder laat doen waar hij goed in is, zal het werkplezier toenemen en het gevoel van druk afnemen. Leraren hoeven niet zelf hun ouderavondpresentatie voor te bereiden, zich niet te bemoeien met de rompslomp rondom feestdagen als Sinterklaas en Kerst, geen teksten voor de website of de schoolgids op te leveren, dat soort taken kun je prima uitbesteden.

Wel hulp, geen vaste lasten

Misschien denk je nu: “ja maar, een administratieve kracht aannemen druk op de begroting”. Dat is waar als je iemand voor een vast aantal uren per maand op de loonlijst zet. Tegenwoordig kan dat ook anders, bijvoorbeeld door het inhuren van een virtuele assistent. Een virtueel assistent is flexibel in te zetten en werkt vaak ook op “uurtje factuurtje”-basis. Je betaalt alleen voor het aantal uren dat je de virtueel assistent echt hebt ingezet. Weet je op voorhand al dat je structureel hulp wilt bij een aantal terugkerende taken of bij een wat groter project, dan kan het voordeliger zijn om een aantal uren in een pakket af te nemen.

Ik bespreek graag de mogelijkheden om samen te werken aan de lastenverlichting van leerkrachten bij jou op school. Voor meer informatie over tarieven kun je hier terecht.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Type uw zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven